Een kijkje in de keuken van een hackathon
juni 1, 2017

Wees het kartonnetje

Onlangs was ik aanwezig bij een inspiratie talk van Alexander Klöpping, internetondernemer en oprichter van Blendle. Hij maakte een interessante vergelijking tussen de Joint Strike Fighter (JSF) en een kartonnetje. JSF is een augmented reality helm waarmee JSF piloten door de onderkant van hun vliegtuig kunnen kijken. Deze helm kost (jawel) 400.000 euro per stuk en de ontwikkeling van de JSF is inmiddels 17 jaar bezig. Alexander zette daar tegenover de 18 jaar oude Lucky Palmer die in 2011 in zijn schuur de eerste werkende versie van de Oculus Rift (VR Bril) in elkaar knutselde met ductape en drie jaar later zijn bedrijf voor maar liefst $2 miljard verkoopt aan Facebook.

Virtual reality is voor veel mensen een ‘ver van hun bed’ show. Google heeft een manier bedacht om VR beter toegankelijk te maken voor veel mensen en hierdoor innovatie te stimuleren. Namelijk, een kartonnen smartphone houderbril dat zelf in elkaar te zetten is en 10 euro kost om aan te schaffen, de Google Cardboard. Daarnaast bieden ze een platform waar ontwikkelaars zelf eigen software voor de Google Cardboard kunnen ontwikkelen. Hiermee biedt Google de hardware en software voor iedereen om innovaties in VR te realiseren binnen een goedkope en crowdsourced omgeving. Ofwel, een zeer groot opgetuigd programma werkt al 17 jaar aan de ontwikkeling en lancering van een AR-bril. Terwijl een 18-jarige slimmerik dit in 4 jaar doet tegen een schrijntje van de kosten. En Google die dit nog goedkoper doet. Ruimtelijke opgaven, waar De Nieuwe Voorhoede zich mee bezig houdt, zijn ook vaak processen met een lange adem. Wat kunnen we in de ruimtelijke ontwikkeling leren van de JSF, Oculus en Google?

Gebruik ‘the wisdom of the crowd’ zoals Google. Gebruik zo veel mogelijk kennis uit de maatschappij bij het ontwikkelen van je producten. App’s worden al jaren zo ontwikkeld, waarom geven onze ruimtelijke plannen daar nog zo weinig ruimte voor? Een mooi voorbeeld is het project Buitenkansen dat De Nieuwe Voorhoede voor provincie Overijssel doet. Hierin organiseerden we een VAB-athon, een 24-uurs marathon waarbij we zo veel mogelijk denkkracht uit de maatschappij gebruikten voor het vinden van vernieuwende invullingen voor leegstaande boerderijen. Meer dan 200 teams schreven zich in, zoveel concepten had de provincie zelf nooit kunnen bedenken.

Begin snel en begin klein zoals Lucky Palmer en Google: de tijd van eindeloos grootste plannen maken is voorbij. We leven in een zo snel veranderende wereld, dat wat je vandaag bedenkt, morgen alweer verouderd is. Maak een prototype, test dat en bouw verder met de lessen die je leert, zoals de lean start up methode. Zo heeft De Nieuwe Voorhoede in een paar maanden tijd ‘KinnuB’ ontwikkeld om overheidsinstellingen meer efficiënt te laten werken en met een ondernemende blik naar projecten te kijken. Deze tool brengt de kern van een project op een visuele manier in kaart en bevordert integraliteit tussen verschillende afdelingen. KinnuB wordt nu dagelijks bij de gemeente Bunnik gebruikt en is een afgeleide van businessmodel canvas.

Ofwel: ga je vernieuwen, in het ruimtelijk domein of op andere vlakken: ‘wees het kartonnetje’!

 

-Thijs Aarden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *